چند نکته مهم آموزشی در مورد کوهنوردی

0
209

نکات آموزشی در کوهنوردی

کوهنوردی از دید بسیاری از افراد ورزشی ساده و بدون نیاز به دانش و تجربه خاصی بنظر می آید اما در واقع اینطور نیست و اگر شما قصد دارید به کوه بروید حتما باید ملاحظاتی را در نظر بگیرید بخصوص اگر قصد صعود به قله را داشته باشید. در ادامه با ایچکاد همراه باشید تا شما را با نکات مهم در انواع کوهنوردی آشنا کنیم:

نکته ۱ – کوله پشتی، خانه کوچک کوهنورد است
نکته ۲- قدمهای خود را نسبت به شیبها تنظیم کنید.
نکته ۳ – کوهنوردی ورزش جمعی است از تک روی پرهیز کنید.
نکته ۴ – تنها بکوه نروید .
نکته ۵ – درکوه هیچگاه ندوید .
نکته ۶ – نظم طبیعت را بهم نزنید .
نکته ۷ – گیاهان را به آتش نکشید.
نکته ۸ – به حیوانات آسیب نرسانید.
نکته ۹ – آب چشمه ها را آلوده نکنید .
نکته ۱۰ – هیچگاه کناره چادر آتش درست نکنید (جهت باد را در نظر داشته باشید)
نکته ۱۱ – همیشه مقداری آب و مقداری مواد قندی و نمکی همراه داشته باشید .
نکته ۱۲ – انرژی خود را تقسیم کنید (یعنی وقتی از کوه برمی گردید احساس خستگی و کوفتگی نکنید.)
نکته ۱۳ – به ستون یک حرکت کنید (در کوهپیمایی همه به ستون یک و پشت سر هم به فاصله یک متر)
نکته ۱۴ – در صعود هیچگاه از مسیرهای شنی و بی راهه ها و ریزش سنگها استفاده نکنید.
نکته ۱۵ – در فرود از شیبها، از شن اسکیها و تخته سنگهای کم شیب تا شیب ۶۰ درجه استفاده میشود.
نکته ۱۶ – در کوهنوردی اولین اشتباه آخرین اشتباه است (یعنی دیگر وجود ندارید که اشتباه بعدی رخ دهد) مواظب سلامتی خودتان باشید .
نکته ۱۷ – هر یک ساعت راهپیمایی پنج دقیقه استراحت کنید(کمی نرمش – کمی تغذیه – کمی آب)
نکته ۱۸ – هرگاه در صعود به نفس نفس افتادید و حتی دهانتان خشک شده و دچار خستگی زود رس شدید بدانید که (۱ – تند می روید ۲ – با دهان نفس می کشید ۳ – کوله پشتی سنگین دارید و منظم نیست ۴ – با کارهای اضافی یابیهوده انرژیهای زیادی را ازدست دادید ۵ – فاصله پاهای شما زیاد است ۶ – درشیبها مستقیم حرکت می کنید ۷ – آنقدر لباس پوشیده اید که بدن نمی تواند تنفس کند.)
نکته ۱۹- خطرات کوه (طوفان – بوران – ساعقه – بهمن – نقاب برفی – چاله برفی – نداشتن امکانات – اطلاع نداشتن ازموقعیت کوه – سرد شدن زودرس بدن – کوه گرفتگی – و رعایت نکردن اصول ایمنی درکوه
نکته ۲۰ – در هوای سرد استراحت نشستن خیلی کم داریم بیشترین استراحتها ایستاده و زمان، یک الی دو دقیقه ایی است .
نکته ۲۱ – نزدیک به قله ها هیچگاه شتاب نکنید و همیشه جمعی به قله برسید که بدانید درجمع کوهنوردی بین افراد، برتری وجود ندارد .
نکته ۲۲ – تشکیل گروه (درهر برنامه ؛ مسافرت ؛ گردش ؛ کوهنوردی) حتما یک نفر را به عنوان سرپرست انتخاب و به دستورات و نکته های او عمل کنید.
نکته ۲۳ – درصعودها (سرپرست گروه – مسئول فنی – مسئول تدارکات – مسئول تبلیغات – مسئول بهداشت و درمان) الزامی است.
نکته ۲۴ – کارت بیمه ورزشی الزامی است.
نکته ۲۵ – یک پلاستیک جهت جمع آوری آشغالهای خود تا زمان برگشتن به شهرخود الزامی است (اگراین فرهنگ کوهنوردی همه جا رعایت شود مطمئن باشید هیچگاه کنارچشمه ها – کنارآبشارها – کنار پناهگاه ها ومسیرها وقله ها ٬ آشقالی مشاهده نخواهید کرد)

نکاتی درباره خوردن و آشامیدن در کوهنوردی
تغذیه و آب

در کوهنوردی تهیه و مصرف غذا و آب مسئله بسیار مهمی می باشد. اصطلاح معروفی است که می گوید ما زنده ایم به غذایی که می خوریم به همین دلیل ما باید بدانیم، چه مواردی را قبل و در طول برنامه باید استفاده نماییم و مقدار هر کدام از آنها، چقدر باید باشد و تأثیر هر کدام از این مواد بر روی بدن ما چگونه است؟ متأسفانه حجم کم کوله پشتی و توان و بنیه محدود ما اجازه نمی دهند که همه مواد غذایی را که در زندگی روزمره استفاده می نماییم با خود به کوه ببریم، بنابراین شناخت ما از مواد غذایی و این که چه موادی را مصرف یا با خود به کوه ببریم، نکته بسیار مهمی است. انرژی ای که ماهیچه ها از آن استفاده می کنند به شکل چربی و هیدراتهای کربن می باشد. هیدراتهای کربن پس از ذخیره شدن در بدن برای یک فعالیت ۲ تا ۳ ساعت کافی هستند و بعد از آن ذخیره چربی می باشد که سوخت لازم را برای بدن تأمین می کند. در یک کار معمولی هیدراتهای کربن و چربی به طور مساوی مورد استفاده قرار می گیرند. در زمستان بدن ما به چربی بیشتری احتیاج دارد چرا که بخشی از آن باید صرف تولید گرما بشود. در یک برنامه کوهنوردی تقریباً همه چربی ای که از طریق خوردن کره یا سرخ کردن نیمرو و یا ماهی جذب بدن می شود، صرف سوخت و ساز بدن می شود.