سلامت و تندرستی

روش های ابتکاری رفع تشنگی بدون آب در برنامه های کوهنوردی

رفع تشنگی بدون آب

آب مایه حیات است و اغلب جانداران توانایی چندانی در مقابله با بی آبی ندارند، این احساس در مناطق گرمسیری و کویری در انسان تشدید می‌شود، همانطور که می‌دانیم تنها راه متصور رفع عطش و تشنگی، نوشیدن آب است، اما این تنهاترین راه نیست چرا که گاه باید تشنگی را .در طبیعت به نحوی دیگر کاهش داد هرچند که بدن نیازمند آب باشد

شاید مطلب ذیل را در بحث مباحث آموزشی کوهنوردی شنیده باشید و تا حدودی نیز علمی باشد ولی توجه فرمایید بیان این موضوع به هیچ وجه نمی تواند جایگزین اهمیت آب و تامین آب مورد نیاز بدن یک کوهنورد باشد.
می دانید که عدم مصرف آب کافی و بی آبی مهمترین عامل در بروز ارتفاع زدگی، هاپیوترمی و هایپر ترمی(سرمازدگی و گرمازدگی) و اکثر مشکلات در ورزش کوهنوردی است.

یکی از روش های مرسوم رفع تشنگی بدون آب جویدن آدامس در کوهستان است. این جویدنی عجیب و غریب از جنس نوعی لاستیک است که خاصیت لهیده شدن زیاد دارد. اینکه خود آدامس شاید مستقیم در بهبود فعالیت نقشی نداشته باشد ولی آثار به جای مانده از آن حداقل در تجربه نشان داده است که نقش فوق العاده خوبی دارد، در ارتفاعات و در جایی که سرما عضلات صورت را به نحوی از کار انداخت جویدن آدامس می تواند تحرک عضلات و در نتیجه گرم مانده آنها را بدنبال داشته باشد.

جویدن آدامس‌هایی با طعم نعنا و اکالیپتوس می‌توانند ساعتها از تشنگی طبیعت گرد جلوگیری کند.

آدامس

از زمان اختراع کالایی به نام آدامس، مهر تأیید یا رد استعمال آن از سوی افراد مختلف بر آن زده شده‌ است، ولی آدامس جویدن فوایدی دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

در سفرهای طبیعت‌گردی، آدامس یکی از ملزومات است و سعی کنید حداقل یک بسته از آن را همراهتان داشته باشید، جویدن آدامس سبب ترشح غدد بزاقی می‌شود که از عطش تا حد زیادی جلوگیری می‌کند، عطش در اثر التهاب و تورم زبان پدید می‌آید که در نهایت عامل خفگی می‌شود ولی آدامس تا اندازه زیادی از التهاب و تورم زبان جلوگیری می‌کند.

آدامس را هر چند دقیقه یک بار بین دندان‌ها بفشارید تا سبب ترشح غدد بزاقی شود و تا دقایق بعدی آن را زیر زبان نگهدارید، زیرا عمده غدد بزاقی زیر زبان قرار دارند، بدین ترتیب هر عدد آدامس می‌تواند تا یک ساعت از تشنگی و عطش طبیعت‌گرد جلوگیری کند.

هرچند مصرف آدامس‌های شیرین می‌تواند این زمان را کاهش دهد اما آدامس‌هایی با طعم نعنا و اکالیپتوس می‌توانند این زمان را افزایش دهند.

استفاده از یک سنگ ریزه یا برگه خشک میوه و قرار دادن آن در دهان نیز می‌تواند کمی به رفع تشنگی کمک کند.
به تجربه نگه داشتن ساقه یا برگ گیاه نیز این نقش را می تواند داشته باشد، ولی در شرایط زمستانی شاید دسترسی به ساقه و برگ گیاهان میسر نباشد. گاهی لازم است تجربیاتی در این زمینه داشته باشید. نمی دانم در این خصوص مطلبی جایی نوشته شده است یا نه ولی می طلبد برخی از دوستان متخصص در این زمینه اطلاعات خود را در اختیار کوهنوردان قرار دهند. نکات بسیار ریز ولی کاربردی هستند …

رفع تشنگی بدون آب

بهتر است این نکته را بخاطر بسپارید در مواقع بی آبی و تشنگی مفرط لباس یا تن پوش خود را در بیاورید و از قسمت سینه و شکم (نیم تنه به بالا) روی سنگی که بیشتر ساعات روز در سایه بوده‌ است و کمی سرد و نمناک است، دراز بکشید و در همان حالت تا 20 دقیقه .بمانید
با این عمل احساس تشنگی فروکش خواهد کرد و تا مدتی در حدود نصف روز (8-6 ساعت) احساس تشنگی نمی کنید، با وجود اینکه در خلال این زمان بدن به آب نیاز دارد، اما احساس شما نسبت به این احتیاج آزار دهنده نیست، این عمل در شب هنگام در کویر که یافتن آب مشکل است بسیار کارایی دارد.

روش های معرفی شده در این مطلب تجربی است و امیدواریم که هیچوقت نیاز پیدا نکنید، ولی خوب افزایش دانش و آگاهی می تواند در مواقع ضروری به کمک شما بیاید. اما سعی کنید تا همواره در برنامه های کوهنوردی و طبیعت گردی آب همراه داشته باشید.

بهتر است آبی که برای کوه نوردی و صعود در ارتفاعات به همراه خود می برید حاوی حدود 40 گرم قند (7-6 حبه قند) در هر لیتر باشد.

همچنین در صورتی که صعود مداوم بیش از 2 ساعت به طول می انجامد لازم است که حدود 0/6 گرم نمک به هر لیتر این آب اضافه شود.
این ترکیب ضمن تامین مایعات مورد نیاز بدن و جبران آب از دست رفته، مانع خستگی کوهنورد می شود. توصیه می شود پس از پایان صعود و تصمیم برای کمپینگ مایع زیاد و شیرین تر نوشیده شود تا ضمن جبران کمبود آب، روند ترمیم ذخایر گلیکوژن عضلات شروع شده و کوهنورد را برای صعود بعدی در همان برنامه آماده سازد.

مصرف آب میوه های رقیق شده به نسبت 1 به 2 با آب نیز می تواند مایع مناسبی باشد. باید توجه داشت که مصرف مایعات خیلی شیرین ضمن کاهش جذب آب باعث ایجاد خستگی در کوهنورد نیز خواهد شد.

در نهایت باید تاکید نمود که از مهمترین مواد مغذی در ورزش کوهنوردی آب و مایعات است و با توجه به دشواری دسترسی و حمل آب در برنامه های کوهنوردی لازم است که کوهنوردان برنامه ریزی مناسبی جهت مصرف کافی آب در حین صعود و کمپینگ خود داشته باشند. به نظر می رسد برای کم کردن وزن کوله پشتی آخرین چیزی که باید از کوله پشتی خارج شود آب است چرا که آب مایه توان و موفقیت و در مواقعی نجات جان کوهنورد است.

 

Previous ArticleNext Article

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.