نکات کاربردی

مزایا و معایب استفاده از باتوم در کوهنوردی

فواید استفاده از باتوم در کوهنوردی

امروزه بسیاری از کوهنوردان از باتوم در پیمایش ها و صعودهای خود استفاده می کنند و روز به روز به تعداد استفاده کنندگان اضافه می شود.
این سوال همیشه برای کوهنوردان و طبیعت گردان باقی بوده که آیا استفاده از باتوم ضرری برای انسان دارد یا از ضروریات است؟

نحوه استفاده از باتوم:
طول باتوم بر اساس قد فرد و شیب مسیر باید تنظیم شود و همچنین طوری که در هنگام استفاده از باتوم آرنج زاویه 90 درجه داشته باشد. در استفاه از باتوم دقت شود تا حد امکان نزدیک به خط عمود بدن باشد .
هنگام راه رفتن بدون حمل بار و کوله پشتی تفاوتی نمی کند که از یک یا دو باتوم استفاده شود. اما در حمل بارهای سنگین برای حفظ تعادل حتما باید از دو باتوم استفاده شود.

فواید باتوم هنگامی است که از باتوم درست استفاده شود:
1- باتوم ها در ازای هر ساعت فعالیت کوهنوردی چندین تن وزن را از روی اندام تحتانی به دستها منتقل می کنند.
2- و در ازای یک روز فعالیت سنگین کوهنوردی حدود 30 تن وزن و فشار را از روی زانوهای شما منتقل می کند.
3- درموارد ذیل و در حمل کوله پشتی های سنگین استفاده از باتوم فشار را از روی مفاصل اندام تحتانی کم می کند:

الف: در سنین بالا وافراد سالمند
ب: در وزن بالای کوهنورد(کوهنورد سنگین وزن)
ج: ناراحتی قبلی مفاصل و ستون فقرات
د: در هنگام حمل کوله پشتی های سنگین (در برنامه های زمستانی و طولانی مدت)
ه: در هنگام کوهنوردی بر روی برف و مکانهای خیس، سبزه زار ، نرم ،هنگام عبور از رودخانه ، کوهنوردی در شرایط مه یا دید کم (در شرایط فوق حفظ تعادل نقش حیاتی برای سلامتی فرد دارد)

سایر فواید استفاده از باتوم:
1- افزایش حس تعادل و ایجاد تعادل (کاهش زمین خوردن و سر خوردن و سقوط) خصوصا در خستگی های مفرط در برنامه های کوهنوردی
2- هنگام حمل کوله پشتی سنگین استفاده از باتوم از افزایش بی رویه ضربان قلب در ابتدای فعالیت و شروع کوهنوردی کمک کننده است (ولی بعد از مدتی این کاهش ضربان بدلیل فعالیت ماهیچه های دست و پا ادامه پیدا نمی کند).

باتوم کوهنوردی
معایب استفاده از باتوم در کوهنوردی
1- استفاده نادرست از باتوم (اگر فاصله بین بدن و باتوم زیاد باشد نه تنها کشیدگی در اندامها زیاد می شود بلکه هنگام چرخش درد زیادی نیز احساس خواهد شد).

2- استفاده از باتوم ها احساس تعادل را کاهش می دهد.

3- (استفاده مداوم از باتوم توانایی هماهنگی کوهنورد را کاهش می دهد. در مورد استفاده مکرر از باتوم، کوهنورد احساس امنیت بیشتری می کند. این اثر مخرب بوده و باعث می شود در مناطقی که صعب العبور است ، خصوصاً جایی که فرد نمی تواند از باتوم استفاده کند فرد دچار مشکل شود، مانند تیغه های باریک کوه و مسیرهای پرتگاهی.
متداول ترین حادثه در کوهنوردی سقوط بدلیل لغزش در هنگام فرود است.

4- مکانیزم های محافظتی فیزیولوژیکی را کاهش می دهد، در واقع استفاده مداوم از باتوم تحریک کشیدگی فیزیولوژیکی را که برای تغذیه غضروف مفصلی و ورزیده کردن و حفظ حالت کشسانی مفصل لازم است کاهش می دهد.

5- افزایش ضربان قلب به دلیل فعالیت ماهیچه های بزرگتر در اندام فوقانی(دستها).
6- راحت نبودن هنگام عکاسی یا فیلمبرداری در برنامه های کوهنوردی (البته این مورد دلیل پزشکی نیست و حتی می تواند خطراتی برای کوهنورد داشته باشد).

Previous ArticleNext Article

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.